Met deze blog kunnen jullie mee genieten van mijn wereldreis naar
fantastische landen, intrigerende culturen, inspirerende mensen &
ongelooflijke verhalen.

vrijdag 8 augustus 2014

Is Vancouver getting in my city top 3?

Een geluk bij een ongeluk kwam ik met 9u vertraging aan in Vancouver, waar ik nog de ferry moest nemen naar Victoria. In plaats van de voormiddag ferry kwam ik aan boord van de ferry om 20u, waarbij ik dus onderweg kon genieten van de mooiste zonsondergang. Na de helse dag van wachten en kleine ergernissen was dit weer puur genieten. 




Victoria is de "hoofdstad" op Vancouver Island, zo een 1,5u varen van Vancouver stad. Het is erom bekend heel English te zijn & dat merk je wel aan de mensen & hun gebruiken. Zeer hoffelijk & alles draait er om "tea" :-) Aan deze kant van Canada kan je gaan Whale-watchen, of beter gezegd: Orca watchen. Na het gruwelijke avontuur in Zuid-Afrika waarbij ik gezworen had om nooit meer in een Zodiac de zee op te trekken ... besloot ik mijn grenzen toch maar weer te verleggen. Toen onze kapitein over "bumpy" en "less bumpy seats" begon, kreeg ik het weer even Spaans benauwd & zag ik de metershoge golven weer op mij afkomen, maar bon, het was nu of nooit... 

En ja, we zagen zo een 40 orca's in het wild. Prachtig om te zien. Dieren zien in het wild geeft mij een enorm rust. Ze doen gewoon hun ding... worden niet door ons gestoord (want we bleven op 200m afstand) & zij kwamen ook niet naar ons toe. En dat is dan één van de weinige momenten dat ik mezelf vervloek dat ik geen mega-lens-Canon toestel bijheb :-) want de zoom-functie op mijn Iphone sucks BIG time ;-) 


Ik ging ook genieten van de High Tea in het bekende Empress Hotel. Het was een leuke beleving, dat moet ik toegeven, met wat pianomuziek op de achtergrond, terug naar de wereld waar de tea-time nog bestond.



De dag erna sprong ik op de ferry naar Salt Spring Island! Dit stond niet in mijn oorspronkelijk planning, maar Sonya (de vrouw waar ik verbleef in Ottawa) had mij dit aangeraden, and I truly loved it! Ik had maar 1 volle dag om het eiland te verkennen dus deed ik een combi van scooter & fietsen. Dit is het meest heuvelachtige eiland dat ik ooit zag... dusja, het zuidelijke (meest hilly) stuk deed ik met de scooter & blij dat ik was dat ik die heuvels niet moest trappen. Hey, you can't do it all... ben al blij dat ik mijn 3x/week loopsessies netjes volhoudt, bergritten met de fiets laat ik aan iemand anders over ;-) Op de scooter kreeg ik weer het gemis naar het deftige werk "de motorbike", maar die verhuurden ze helaas niet. 



Na het bezoeken van de Saltspring Cheesefarm, sprong ik in de namiddag op de fiets! Voor 3 heuvels ben ik toch moeten afstappen, (haha!) en zelfs te voet, voelde ik mijn kuitspieren serieus opspannen (de combi met het bloedhete weer van 27 graden was dan nog eens een vermoeiende extra).




 Anyway, waar ik van hou in SaltSpring Island is dat iedereen er een eigen "farm" op nahoudt. Overal langs de weg vind je onbemande (!) kraampjes, waar je dus meeneemt wat je nodig hebt, en geld achterlaat in een spaarpot. Zouden we dit ook eens proberen in België? ;-) 


Vancouver city was next! Ik had enorm hoge verwachtingen, want waar ook ter wereld ik mensen ontmoette, iedereen was dol op Vancouver. Mijn top 3 van beste cities is zich stilaan aan het vormen en behalve NYC en Sydney kwam Vancouver eventueel ook in aanmerking... alhoewel?! 



Toegegeven, grootsteden aan het water zijn meestal tof! Dus ik genoot wel van het stad/water gevoel met 2nd, 3rd, English & Kitsilano beach alsook van het geweldige Stanley Park, waar de seawall van om en bij de 10 km een geweldige plek is om te gaan joggen en fietsen, tussen het regenwoud, de bergen & de zee. Ik dronk de allerbeste Iced Latte ever (3 dagen na elkaar!) bij 49th Paralell aan Kitsi beach (Thx Chris voor de tip). Trok mijn baantjes in het 137 meter lange zwembad aan hetzelfde strand in een zalige 27 graden. Ik bezocht Granville island, waar de grote foodmarkt honderden toeristen lokt en nam de aquabus naar Olympic village. 


Ik genoot van een cocktail en een prachtige zonsondergang met Meaghan die ik eerder dit jaar in Australië ontmoette. 

Last but not least bezocht ik "het aquarium"! Je zal mij niet snel terugvinden in dierentuinen & aquaria, want na een jaar van wilde dieren in hun eigen habitat te hebben gezien, strookt zoiets niet meer met gevangenschap, kooien en te kleine zwemaquaria. Dus waarom bezocht ik dat van Vancouver wel? Sinds 1966 nemen zij geen dieren meer uit het wild in gevangenschap. Het aquarium vangt dolfijnen op die in visnetten gewond geraakt zijn, laat ze herstellen & brengt ze terug naar zee. Hetzelfde voor de beluga walvissen, zeehonden, zee-otters etc. Verder doen ze onderzoek naar het gedrag van de dieren & de voortplanting, omdat sommige van deze soorten dreigen uit te sterven in onze zeeën door niemand minder dan de "mens". Ieder jaar belanden 300 000 dolfijnen in visnetten om nog te zwijgen over de illegale (!) walvisjachten die de A-people nogsteeds uitvoeren... Ik las deze week in de krant dat er een aantal opgegeten waren door een walvis en ik dacht "that's what they deserve, no mercy at all" :-) 
Maar of Vancouver nu in mijn top 3 terechtkomt... hmmm... ik vond het zeker een toffe stad maar I didn't feel the extra vibe, maar dat kan aan mij liggen, smaken verschillen :-) 

Ook mijn reistijd begint te korten, over 3 maanden ben ik terug aan het werk & zo stilletjes aan beginnen de gedachten daaraan terug boven te komen. Het doet me nog meer genieten van de dagen die ik nu beleef en beseffen hoe dankbaar ik ben voor deze ervaring. Ga ik terug kunnen wennen aan thuis zijn, 5 op 7 terug naar de arbeit, de aankomende herst/winter,... Who knows?! Ikke niet & ik ga me daar nu ook nog niet druk over maken ;-) Enjoy life everyone, meer kan ik niet zeggen! You only live once!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten