Met deze blog kunnen jullie mee genieten van mijn wereldreis naar
fantastische landen, intrigerende culturen, inspirerende mensen &
ongelooflijke verhalen.

maandag 18 augustus 2014

Black bears & Grizly bears Canada's National Parks

Na 5 dagen high energy op de JMT Leadership training in Orlando vloog ik terug naar Canada om te gaan genieten van de natuur. 
Ik arriveerde s'avonds laat in Banff National Park in een pittoresk chalet-hostel. 

Het duurde tot de ochtend voor ik de pracht van de bergen zag toen ik 's morgens wakker werd. 


Op stap voor wandeling nummer 1 naar de top van Sulphur Mountain. Hoewel dit stuk van Canada zowel zwarte als grizly beren heeft, zei de ranger in het visitors centre dat deze wandeling 'safe' was om alleen te bewandelen. Het duurde echter niet lang voordat ik achter mij belletjes hoorde rinkelen. Bij mijn rustpauze kwamen ze dichterbij & bleken dit Marlene, Donna & Dave te zijn. Donna & Dave een koppel uit Toronto & Marlene was van het buurdorp Canmore. Zij vonden dat ik best met hun kon meewandelen, want zo op mijn eentje was toch wel gevaarlijk... Daarna ontdekte ik pas de "bear-gear" die ze meedroegen. Laten we het zo stellen: 
- Nancy: alleen op pad zonder zorgen en zonder gereedschap 
- De andere drie: beladen met bear-spray (schietklaar), bear-bells (aan de schoenen), een toeter (om af te schrikken), een bear-mes & in een groep van 3 personen. 

Dus bij deze had ik mijn hiking-partners gevonden voor de dag. 

Dag twee ging ik 's morgens naar de Hoodoo's, de bekende rock-formatie in Banff National Park. Het uitzicht was stunning! 

En ik ontmoette 2 leuke dames uit de US, waar ik een praatje mee sloeg. Zij onmoetten elkaar in een bijbelgroepje (yes, they still exist), dus toen ik mijn wandeling verder wilde zetten, vroegen zij als ze voor mij mochten bidden?!? Ik dacht "why not", als ik dan toch een beer moet tegenkomen, kan er maar beter voor mij gebeden zijn. :-) dus daar zat ik op een bankje met 2 dames die luidop voor mij aan het bidden waren. 

Die dag kreeg ik ook nog een "bear-encounter" training van de plaatselijke ranger. Als je een beer tegenkomt: maak jezelf groot, loop niet weg (want dan ben je prooi), praat rustig tegen de beer en wandel stilletjes achteruit. Als de beer toch aanvalt, blijf op de grond liggen & doe alsof je dood bent. Hij zal je niet opeten ;-) Grizly's zijn aggressiever dan zwarte beren... Anyway, thanks a lot Ranger! Ik was niet bang voordat ik naar het Nationale Park kwam, maar na 2 dagen in het Nationale Park was ik iedere minuut op mijn hoede. 

Mijn volgende stop was Lake Louise! 

Donna & Dave waren een dag voor mij naar daar getrokken, dus ik ontmoette hen terug in het hostel voor een 5 uur hike naar the Plain of Six Glacier  en de teahouse. 


Na 4,5km uphill spotte ik weer een groepje A-people voor mij & ik kon mijn ogen niet geloven... the woman was wearing high heels! Deze trip was 10,7km roundtrip... zelfs indien dit plat was geweest had ik moeite gehad op hakken, maar deze hike was f*cking uphill on the rocks!! 

Anyway, na de inspanning, de ontspanning :-) een zalige sauna, een BBQ, een fles witte wijn & een kampvuur vulden de gezellige avond. 



Dag 2 in Lake Louise ging ik terug een berg op richting Lake Agnes. 



Donna & Dave waren vertrokken en vandaag ontmoette ik Darlene, Barbara & hun 2 echtgenoten uit Texas. Deze dames trokken in een sneltempo de berg op & soms had ik moeite met bijhouden, helaas was het ook een sombere dag, dus de blauwe meren zagen er niet meer zo blauw uit en sommige uitzichten waren volledig betrokken. Maar boven op de top dronk ik heerlijke bosbessenthee. 

De volgende morgen vertrok ik met een tour naar de befaamde Icefieldpark highway, deze scenic drive staat in de top 5 van mooiste scenic drives ter wereld. Wederom had ik de pech dat het weer niet schitterend was. 

Maar het werd wel een leuke dag! Nicole, een PhD studente uit Toronto vergezelde mij & we genoten van de 5uur durende reis naar Jasper National Park. 

Mijn benen voelden vermoeid & verzuurd na deze week van hiking in het berglandschap... dus ik trakteerde mezelf de volgende dag op een dagje paardrijden in Jasper :-)  


En kreeg ik een lift terug naar het dorp in een VW busje 













Geen opmerkingen:

Een reactie posten