Met deze blog kunnen jullie mee genieten van mijn wereldreis naar
fantastische landen, intrigerende culturen, inspirerende mensen &
ongelooflijke verhalen.

dinsdag 7 januari 2014

The Great Barrier Reef & the ship the Falla

The Great Barrier Reef is het grootste koraalrif ter wereld. Wel 2600 kilometer lang en strekt zich uit aan de Oostkust van Australië. Beste plaats om dit rif te gaan bezoeken is Cairns, dus ik vertrok met het vliegtuig vanuit Melbourne naar Cairns voor een vluchtje van 3 uur. 

Daar aangekomen moest ik op zoek naar een excursieboot & ik zag het al helemaal voor me: een flashy fonkelende catamaran, ligstoelen aan boord, eten & drinken à volonté en een geweldige dag. Waar ik niet aan gedacht had, was dat deze hypermoderne boten misschien wel al volboekt konden zijn in "highseason". En dat bleek dus het geval. Vermits ik maar 1 open dag had om dit te doen, kwam de dame van het boekingsbureau op de proppen met de enige nog mogelijke optie: De Falla... Dit oude zeilschip werd gebouwd in 1956, de prijs was 130 AUD in plaats van 180 AUD op de luxeschepen, dus dit viel nog wel mee. Na deze enige optie geboekt te hebben, liep ik enigzins teleurgesteld de stad weer in. Ochja, we will see... 


De dag erna om 8u20 stond ik klaar op de kade om in te schepen. En we vertrokken met 18 anderen en 5 bemanningsleden richting Great Barrier Reef. Aangekomen op onze eerste stop Upolu Cay ging ik voor het eerst in mijn leven snorkelen. Ik vroeg aan 1 van de crewmembers assistentie en eindigde met een private guide in het water! Waauw, wat was dat prachtig, alle kleuren visjes waren present, regenboogvissen, Nemo's, roggen, we did see them all! Maar het bijzonderste vond ik toch de zeeschilpad die op enkele meters aan ons voorbijzwom. Thx to my guide, want ik zou hem zelf niet opgemerkt hebben omdat ik niet wist waar eerst te kijken. 

Anyway, het speciale van dit verhaal kwam pas achteraf, toen we bijna terug in Cairns waren begon de kapitein te vertellen over het schip, dat dus in 1956 gebouwd werd om parels te gaan vissen. Nadien werd het doorverkocht aan een rijke man in Cairns, die er vanaf de jaren 80 het rif mee ging bezoeken. Op een dag raakte het schip het rif en zonk naar de bodem. Onze kapitein Doug liet het schip ophalen en restaureerde er 2 jaar aan om het terug vaarklaar te krijgen. Op een dag in 2010 ging Doug met een stel klanten de gewoonlijke tour doen naar de 2 stops aan het reef, maar op een gegeven moment raakte ook hij het rif. De Falla zonk voor de 2e keer naar de bodem van de oceaan. Doug werd vervolgd door de Australische regering en werd miljoenen schadevergoeding aangerekend voor de vernietiging van het stuk reef. Hij begreep niet hoe dit had kunnen gebeuren, al jaar en dag volgde hij dezelfde route en nooit had hij nog maar in de buurt van het rif gevaren.... Achteraf bleek dat de marine de boeien 370m hadden verplaatst (zonder officiële aankondiging). Hij won de zaak en begon terug aan de renovatie van zijn schip. Na twee jaar was het af en vandaag vaarde ik dus mee met het schip dat 2x zonk naar de bodem van de oceaan, maar telkens weer werd hersteld en kon verdervaren. In mijn leven heb ik zelf ook al een paar keer naar de bodem van de oceaan gezonken, maar telkens kwam ik er weer bovenop en zie waar ik nu sta. :-) 

Zo dankbaar dat ik mocht meevaren op de Falla, in een kleine groep, met privé gids het Great Barrier Reef mocht ontdekken, dat ik kon genieten van het wonderbaarlijke verhaal achter dit schip en niet werd meegevoerd door de luxe catamaran met 200 pers aan boord. 

Gelukkig was de kapitein zo slim om dit verhaal pas te vertellen toen we terug richting Cairns vaarden, want iets in mij zou misschien niet meegevaren zijn met de zeilboot die 2x zonk ;-) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten